Mari Kenal Sugar Glider

Assalamualaikum... Asyik2 letak gambar je kan.. Kan?? Bila nak introduce Sugar Glider ni pula ye?? Semalam genap 2 weeks saya kidnap SG ni dari rumah mama dan abah saya di Puchong. Berapa eh umur SG ni?? Masa beli owner pet shop tu kata umur SG ni 2 months. SG ni dah 2 weeks kat rumah mama dan abah sebelum saya kindap SG ni.. Soooo.. saya assume umur SG ni 3 months la ye.. Boleh???  Nama SG ni?? Masih belum diberi nama. Saya asyik panggil Net je.. singkatan Kenit.. Actually semua binatang yang tak bernama pun saya panggil Net.. Hehe.. Sejak dr mula kidnap sampai la sekarang SG ni masih garang dengan saya.. Kadang2 tu crabbing sampai terkepak2 tangan sambil nak gigit.. kadang2 okey je.. hulur tangan terus panjat.. Owh crabbing tu bunyi SG marah.. Paling SG ni suka bila saya usap bawah badang dia.. boleh sampai terlena SG tu dibuatnya..  SG ni saya beri makan buah epal dan kibble kucing. Actually saya dah try buah lain macam kiwi, mangga dan pisang.. Ternyata SG paling suka mangga.. Memandangkan saya baru lagi area Shah Alam ni jadi agak sukar sikit bagi saya nak mencari kedai yang menjual buah mangga.. Epal mudah pula nak dapat... merata2 ada.. SG ni tak makan pula ulat burung.. Tak macam SG yang lain kat rumah.. Paling suka ulat burung.. Masih mencari2 makanan yang sesuai untuk SG a.k.a Net saya ni.. SG saya ada masalah penghadaman.. Asyik berak cair je.. Macam mana ni??

2 comments:

  1. hello..just drop by here...i tegur u sikit bole..sorry ye..tp sg xbole makan kibble kucing...it's not good for their health..u have to give him/her (i tak tau the gender of ur sg) sg pellet...itupun waktu siang...apple pun xbole bagi selalu....how old is ur sg?maybe u could try to boil chicken breast and give it to ur sg....or boil egg...they love it...

    lagi satu, u cant put serbuk kayu dlm sangkar sg...nanti bulu dia gatal...they're not like hamster;thus, kuaci and other nuts are also not suitable for gliders....since u just started to adopt this cute little thing, do surf this website www.suggiesathome.com .....can get a lot of info as well as the do's and dont's in taking care of sg...good luck...

    ReplyDelete
  2. oh ye..baru i perasan...u kata dia poo-poo cair eh...mcm i ckp laa...makanan tu kene tgk betul2...lagi satu...kadang2 dia berak cair sbb dia stress....nanti bg dia hpw..gliderade...hpw very important for them....ape-ape pun baca website yang i bagi tu eh... :)

    ReplyDelete